måndag 28 februari 2011

Gällivare

I fredags fick jag ett glädjande besked. Även denna sommar ska jag praktisera i Gällivare kommun. Det var, trots mitt ivriga romantiserande av Norrland, ett inte helt enkelt val. Jag gnällde rätt rejält över bristen på aktiviteter och det dåliga vädret i norr förra sommaren. Men om jag tittar tillbaka på min tid där, så gjorde jag saker hela tiden. Och jag var lugn. Lugnare än på länge. Jag kunde komma hem efter jobbet och ägna resten av kvällen åt att läsa en bok och äta jordnötter. Det är i princip otänkbart för mig idag. Mestadels på grund av skolan såklart, men jag hade en inre ro i Norrland som jag inte kan hitta i Karlskrona. I år stannar jag dessutom två veckor mindre, vilket visserligen innebär mindre pengar, men större möjligheter att umgås med min familj och med mina vänner som är utspridda över Sverige och världen.

5 kommentarer:

Anna sa...

Najs! Var är det du praktiserar? På kommunen? Har du någon anknytning till Gällivare? Är du därifrån kanske?

Well. Mitt bittra inlägg, här är mitt: http://barsine.blogg.se/2011/january/gammalt-blir-nytt.html

och här är den lilla snattarens (eller så har hon helt otippat bara lyckats hitta precis samma källa och BILD som jag): http://irenev.blogg.se/2011/february/zecc.html

Vad tror du? Har jag blivit bloggraped? =p

Emelie sa...

Yes, på kommunen. Det är oftast där som fysplanare får praktik. Det går att få på privata företag också såklart, men de prioriterar ofta semester. På kommuner verkar det alltid vara nån som jobbar..

Har ingen anknytning till Gällivare förutom att jag var där förra sommaren också, och fick smak för Norrland! Det var därför föreläsningen om stadflytten i Kiruna och Gällivare var på PlanArk-dagen :)

Hmm.. Svårt! Det är ju inte direkt en känd arkitektbyrå vad jag vet, så det är ju lite misstänkt..

Anna sa...

Det är ju grymt! Vad kul att du får komma tillbaka! Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med sommaren, skulle vilja praktisera nånsvans också. Fast när man bara går i ettan så känns det ju inte som om man kan nåt liksom. Jag vet i tusan hur jag ska göra.

Hur hamnade du i Gällivare? Av en slump? Så det var du som fick dit Kiruna föreläsningen? Häftigt!

Nej, jag tycker också att det är skumt. Och samma bild dessutom. Grejen var att jag letade som fan för att hitta snygga conversion-bilder, både barn och church. Dumma hon..

Emelie sa...

Försöka går alltid, men det är oftast väldigt svårt att få praktik i ettan, eftersom det är så många i övre årskurser som söker. Men jag vet åtminstone två som fått praktik i ettan, så helt omöjligt är det inte :)

Jo, av en slump. Sökte förra året i panik eftersom jag inte fått någon annan praktik. Fick dock två andra erbjudanden, men valde Gällivare för att det var en utmaning jobbmässigt och personligt.

Precis, det var en arbetskompis från i somras som pratade om Gällivare, och en vän till henne från Kiruna kommun. Vad tyckte du om föreläsningen?

Anna sa...

Jag mår fortfarande dåligt, men jag kunde inte gå på Kiruna föreläsningen. Jag ville verkligen men vi hade inlämning på ett projekt två eller tre dagar efter så det var ritsal för hela slanten. Jävlit synd, hade så gärna gått.

Mmm. Funderar på att dra till Norge med några från klassen och jobba en månad kanske och sen vara ledig med min karl. Var sjukt längesedan jag var tvungen att skaffa mig ett sommarjobb.. Har ju jobbat ett tag, är ju lite äldre än alla andra =p