söndag 8 mars 2009

Dröm

Inatt drömde jag att jag blev misshandlad.. Eller så trillade jag. Hur som helst så lossnade i princip alla mina tänder och jag spottade ut dem en efter en. Eftersom jag har en porslinsfasad istället för en riktig tand där en av mina framtänder borde suttit, så känner jag alltid efter om den sitter kvar rent reflexmässigt på morgonen. Av rädsla kanske, jag vet inte. I drömmen var min framtand helt sne, men den satt kvar i alla fall.

I en av mina drömböcker står det såhär om tänder:
Det här är ett vanligt drömtema med flera olika tolkningsmöjligheter. På den grundläggande fysiska nivån kan den här sortens dröm påminna om att det är dags att beställa tid hos tandläkaren, och man kan drömma om tandvärk om man har gnisslat tänder i sömnen - något som är ganska vanligt. Symboliskt sett är tänderna nära förbundna med vår självbild, och det tillstånd de befinner sig i i drömmen är nyckeln till drömmens betydelse. Vackra vita, jämna tänder tyder på att man är nöjd med sig själv, lycklig och mår bra. Om munnen är full av missfärgade, vanskötta gaddar tyder det på en besvikelse, kanske gräl med pojk- och flickvännen, eller en obehaglig upplevelse av något slag som gjort en ledsen. Om man har lösa tänder eller tappar tänder handlar det om att förlora ansiktet eller sårad stolthet. Eller så står det för förlusten av något viktigt - en relation, en god vän, en ägodel eller en summa pengar. Att gå till tandläkaren eller att få tänderna lagade tyder på ett försök att ställa allt till rätta eller att ta itu med sina problem.

Snacka om att stämma..

Inga kommentarer: