måndag 24 januari 2011

Måndag

Mycket självständigt pluggande i de kurserna jag läser nu. Väldigt ovant då det tidigare varit mycket sittande i ritsalar och grupprum. Har därför inte jättebra självdisciplin hemma. Och inte är det speciellt lockande att dra till skolan och plugga. Korridorerna och lokalerna på fysplan har blivit väldigt opersonliga och är öppna för vem som helst nuförtiden, vilket gör att det inte känns speciellt naturligt att gå till ett grupprum och sätta sig och läsa.

Det enda positiva med all den här öppna, fria tiden är att det är mycket lättare att gå iväg till gymmet. På kvällen är det oftast smockfullt där, och svårt att få ett löpband. Men nu är det lätt att dra iväg och springa. Har en liten utmaning till mig själv just nu också. I somras lyckades jag på något konstigt sätt springa 2,5 km på 17 minuter i Lassaspåret i Gällivare. Än så länge har jag inte lyckats med det på löpbandet, men jag kommer närmare och närmare. Det kan dock vara så att jag mätte fel på tiden i somras, men det är åtminstone någonting som peppar mig att springa snabbare. Idag sprang jag 2,51 (springer alltid den där extra ettan för att pusha lite extra på krafterna) på 17:35. Nästa vecka, eller veckan därpå beroende på hur det känns, tänkte jag istället börja springa i ett jämnare tempo, men 3 km. Det här kanske är ineffektiv träning, ingen aning. Men det känns bättre att försöka springa en kortare sträcka ofta, istället för en längre och mer sällan.

Inga kommentarer: