torsdag 4 februari 2010

Comhems kundtjänst

I måndags ringde jag Comhems kundtjänst eftersom mitt bredband varit extremt långsamt sedan jag kom tillbaka hit efter julen. Har mätt flera gånger på bredbandskollen.se och fått sjukt dåliga resultat. Men så i måndags ringde jag äntligen. Behövde inte vänta särskilt länge i kö, vilket var positivt.

Väl framme hos kundtjänsten förstod jag väldigt snabbt att personen i luren inte var speciellt tekniskt kunnig. Varför i hela helvete jobbar man på en teknisk kundtjänst då i så fall? Borde inte det vara en känga i ansiktet varje dag när man fattar hur kass man är varje gång man gör sitt jobb?

Hur som helst. Jag fick göra en massa fjantiga tester som jag redan visste inte funkade. Sen gjorde hon i luren en mätning på "hur många paket som kom fram" till mitt modem. Alla kom fram enligt henne.

Utifrån det testet tolkade hon det som att det var fel på min dator.

Min dator är helt ny.

Jag påpekade detta för kundtjänsttanten och då blev hon typ upprörd och sa att jag fick höra av mig om datorsupport till den jag köpt datorn av och att hon inte kunde hjälpa mig med det.

Min Internetleverantör kunde alltså inte hjälpa mig med felet på Internet. Spännande.

Det sista hon gör är att upplysa mig om vilken hastighet jag har och att jag för samma pris kan få 24 mbit istället. Då blev jag förbannad. Hur i helvete kan man erbjuda mer hastighet om den existerande inte fungerar? Då har man inte alla hästar i stallet.

Ringde tillbaka igår efter att jag testat hastigheten på min mac. Den första kundtjänsttanten sa att jag borde testa på en annan dator också. Hur fan gör en människa som är ensam och som inte har några vänner? Måste man köpa en till dator då, menar Comhem?

Hur som helst. Hastigheten var lika dålig på min mac. Igår kom jag fram till en ung jättetrevlig norrländsk tjej som direkt fattade att det var fel hos dem, och inte hos mig. Hon gjorde en felanmälan direkt. Idag fick jag ett mail där de sa att felet var åtgärdat. Och det var det!

Tur att Comhem inte BARA anställer puckon.

Inga kommentarer: